Igenkänningsfaktor i effektiv strategi

Att jobba med igenkänningsfaktorn när man vill sätta sig i minnet hos framtida inköpare är inte unikt. Detta har visat sig fungera bra och därför är det en etablerad strategi. Inom profilprodukter och presentreklam kan det finnas otaliga faktorer som ligger bakom vad för artiklar man väljer att använda. Kanske vill man ha någonting som mottagaren använder varje dag, eller varför inte en produkt som endast används när man har semester eller är ledig?

Kvalitetsfrågan är någonting som kan ha stor betydelse för hur man väljer att använda sina profilvaror. En penna som inte fungerar eller en termos som inte håller värmen, blir sällan de föremål man förknippar med någonting bra. Ingen företrädare vill uppleva hur man förknippas med en trasig produkt. Tvärtom kan funktionen och dugligheten spegla av sig på givarens företag och organisation. Därför är det viktigt att man inte tänker för snävt i valet av produkt. Kanske är det bättre att köpa färre antal av någonting bra än många enheter av någonting som inte riktigt fungerar.

Trycka på tyg

Att använda profilkläder i sitt dagliga arbete kan ha en rad fördelar. Dels byggs igenkänningsfaktorn och dels sprids budskapet. Det finns tekniker för att trycka på så gott som alla material. Även kläder som skall användas under tufft arbete kan användas för att bygga upp en strategi. Har man valt plagg som även ser bra ut, är det inte omöjligt att ge bord dessa produkter i gåva till kunder eller partners.

Vad som är viktigt att tänka på är att bildkvaliteten skall vara hög. Det går inte att göra ett bra tryck av en bild som inte håller måttet för trycket. Att ha rätt upplösning på bilden och rätt färgnyanser i densamma är en förutsättning. Känner man sig osäker på huruvida bilderna motsvarar de krav som ställs, kan man vinna på att ta kontakt med tryckföretaget. De kan återkomma med all feedback som krävs för att man skall kunna ta fram rätt underlag. På så vis slipper man få en tråkig överraskning när produkterna levereras till kontoret. Är det ett budskap eller en adress med i trycket bör man se till att detta kommer att vara aktuellt även senare. Sitter man i lokaler man kanske skall byta ut inom något år, kan man vinna på att inte ha med dessa uppgifter i sitt material. Istället kan man lägga fokus på rätt design.